PORADENSTVÍ A PSYCHOTERAPIE ZAMĚŘENÁ NA KLIENTA -
PSYCHOTERAPIE
C. R. Rogerse
NOVÝ VÝCVIKOVÝ PROGRAM PRO LÉTA 2007 - 2011
Český institut PCA v Brně otevírá ve spolupráci s prof. Jeroldem
Bozarthem (University of Georgia, USA) a SPS Brno (ČR) nový
mezinárodní výcvikový program s akreditací i pro oblast
zdravotnictví. Mezinárodní tým vede dlouholetý spolupracovník C. R.
Rogerse David P. Buck, PhD. První soustředění se uskuteční ve
dnech 5. - 13. ledna 2007. Přihlášky a informace na: sekretariat@spsbrno.cz
nebo na adrese: ČIPCA, Štefánikova 64, 612 00 Brno, tel./fax
549210696.
Psychoterapie zaměřená na klienta C. Rogerse (Client-Centered
Psychotherapy) je jeden z hlavních směrů humanistické psychologie a
psychoterapie ve světě, který byl představen Rogersem poprvé na
Minnesotské univerzitě 11.12.1940. Jedním z výrazu ocenění jeho
přínosu světové psychologii a psychoterapii širokou americkou
psychologickou veřejností bylo Rogersovo zvolení předsedou Americké
psychologické asociace (APA).
Rogers přinesl do psychoterapie systematické vědecké zkoumání
efektivity terapeutického procesu. Analýzou rozhovorů se svými
klienty se snažil kvantifikovat terapeutovy intervence a jejich
efekt na práci klienta. Otevřenost Rogersova psychoterapeutického
přístupu vede k přijímání nových vědeckých poznatků a jejich
aplikaci psychoterapeutické praxi. Od začátku 40. let bylo
publikováno mnoho odborných studií, článků a knih, které dokumentují
propracovanost základů Rogersovy psychoterapie a její uznání ve
světě.
Obsah výcvikového programu:
1. Schéma výcviku
Základní výcvik:
Trvání : program je rozložen do 4 let
Jeden rok : minimálně 23 výcvikových dnů (2x 9-ti denní
soustředění, 2 - 3 x víkendové soustředění)
Výcvik. den : min. 7 výukových hodin intenzívní práce
Samostudium : 300 hod.
- studium odborné literatury
- povinná práce s klienty (min. 6 - 8 kasuistik)
- příprava a sepsání závěrečné práce
Individuální : minim.70 hod. mimo výcvikový program (povinná součást
programu)
psychoterapie
Učební plán výcviku zahrnuje:
a) Celkem 675 hodin přímé práce s facilitátory, a to ve formě
samostatných 9-ti denních bloků a víkendových setkání. V rámci
těchto hodin se účastník věnoval:
- zážitkové práci ve velké a malých skupinách
- nácviku terapeutických dovedností
- supervize vlastní terapeutické práce a aktivní účast při supervizi
ostatních účastníků ve skupině spojená s aplikací teorie (součástí
je 40 hodin)
- výuka teorie přístupu (min. 60 hod. přímého přednášení)
- účast na výběrových teoretických přednáškách a diskusích v rámci
večerních
„options“, kde si členové sami volí téma z několika nabídnutých
odborných témat
(délka jedné „option“ 1 – 1,5 hod.) celkem 30 hod.
- samostatný teoretický víkend věnovaný práci s dg., psychopatologii
apod. (25 hod.)
Celkový počet 675 hodin zahrnuje širší bloky:
- teorie přístupu, aplikace teorie na psychoterapeutickou praxi –
155 hod.
- zážitková práce – 400 hod.
- supervize přímé práce ve skupině, supervize nahrávek povinné práce
s klienty mimo skupinu – 120 hod.
b) Celkem 300 hodin individuální přípravy a samostatného studia, jež
zahrnuje:
- povinnou individuální práci s klienty
- přepisování jednotlivých sezení s klienty pro supervizní práci
- sepsání závěrečné práce
- studium předepsané literatury
c) Minimálně 70 hodin individuální psychoterapie mimo rámec výcviku.
Základní literatura:
1 Carl R. Rogers: Counselling and psychotherapy, Boston,Houghton
Miffin,1942
2 Carl R. Rogers: Client-Centred Therapy: It´s current practice,
implications and theory, Boston: Houghton Mifflin 1951
3 Carl R. Rogers: Psychotherapy and personality change,U of
Chicago,1954
4 Carl R. Rogers: On becomming a person, 1961
5 Carl R. Rogers:Freedom to learn, 1969
6 Carl R. Rogers:On personal power, A,Y.: Delacort Press,1977
7 Carl R. Rogers:Encounterové skupiny,1979
8 Carl R. Rogers: A way of beeing ,1980
9 Carl R. Rogers: The therapeutic relationship and its impact? A
study of psychotherapy with schizophrenics, U of Wisconsin, Press,1967
10 Rogers,C.R.: A theory of Therapy, Personality and interpersonal
relationships, as
developed in the client-centered framework, inKoch.S: Psychology: A
study of Science.Study I. Conceptual and systematic,McGraw-Hill,N.Y.
1959, str. 184-265.
11 Rogers,Carl R.:Some learnings from the study os psychotherapy
with schizophrenics, in. Rogers, Carl R. &Stevens,B:Person to person,181-191,
Lafayette,CA,1967
12 Rogers Carl R.:Client-centered psychotherapy, American handbook
of Psychiatry (vol.3,183-200,N.Y., Basic Books, 1967
13 Rogers,C.R.: A Client-centered/Person-centered pproach to
psychotherapy Approach to therapy, in. Kutasch,I., Wolf,A.,Psychotherapist
Casebook,Jossey-Bass 1986,197-208
14 Rogers,C.R.: Reflection of feelings and transference, in:
Kirschenbaum, Howard,
Henderson: Houghton Mifflin,Boston,1989,127- 143.
15 Rogers Carl R.& Wood,J.K.:The changing treory of client-centered
therapy, in:Burto,A. Operationals theories of Personality,
211-258,N.Y.,Bruner/Mazel
16 Terapia zameraná na človeka, SPS SAV Bratislava,1989
17 Zimmering Fred: Person centered therapy, in: Corsini,R.: Five
therapist and a client,Peacock, NY, 1991
18 Greenbegr,L.S.,Rice.L.N.,Eliott,R.: Facilitating emotional change,N.Y.,Guilford
Press,1993
19 Hutterer,R.,Kirsch,R.: Psychotherapie mit psychotischen Menschen,Wien,Springer,1994
20 Wood, J.K.:Psychotherapy of C.R.Rogers and applications of the
person-centered
approach,1995
21 Huttere,R,Pawlowsky,G.,Schmid,P.Stipits,R.: Client-centered and
experiencial
psychotherapy, Peter Lang,Frankfurt a/Main,1996
22 Schmid,P.:A Person-Centered Approach to Sexuality, Client-Centered
and Experiential Psychotherapy,Peter Lang,Europäischer Verlag der
Wissenschaften, Frankfurt/M.,1996
Pomůcky výuky:
Rogers,C.R.: Některé nové koncepce psychoterapie, přednáška na
Minnesotské univerzitě, 1940 – první prezentace nového přístupu v
psychoterapii, přednáška
Rogers,C.R.: Rozhovor s klientkou – videonahrávka
Buck,D.P.: rozhovor s klientem a následná analýza
psychoterapeutického procesu – videonahrávka
Buck.D.P.: Krizová intervence - videonahrávka
Bozarth,J.: Efektivita psychoterapeutického procesu PCA- přednáška,
videonahrávka
Bucková, M.: série přednášek na vidoenahrávkách (psychoterapeutické
školy – srovnání s PCA, etické otázky psychoterapeutické práce, self
koncept, základy psychopatologie, emaptie, Rogersova teorie
osobnosti apod.)
Hutterer,R.: Historie vzniku CCP, výzkumné zpracování základních
podmínek rogeriánského přístupu (core conditions)
The Person – Centered Journal, USA, - odborný časopis věnující se
PCA
|
|